Automatizované přivítání nových zákazníků

Michal Krejčí Michal Krejčí
25. dubna 2023

Automatizace k přivítání nových uživatelů vašeho e-shopu nebo webu je uvítací kampaň, která pomáhá budovat vztah se zákazníky hned od samého počátku a v okamžiku, kdy váš web aktivně používají.

Cíl automatizace

Cílem uvítací automatizace je automaticky odeslat první e-mail zákazníkům, kteří se nově registrovali ve vašem e-shopu, a navázat s nimi okamžitě vztah ve chvíli, kdy váš web aktivně používají, což vám nejen ušetří čas a zvýší pravděpodobnost nákupu, ale rovněž zlepší šance na budoucí interakci s vaším e-shopem.

Uvítací automatizace reaguje na přidání nového kontaktu do seznamu příjemců a automaticky odesílá první e-mail. Zpráva může obsahovat pouhé přivítání a představení e-shopu, ale také třeba slevový kód. Následovat mohou další zprávy s odstupem času.

Nemusíte tedy rozesílat žádné uvítací, děkovné nebo slevové zprávy ručně, aplikace Boldem provede veškeré akce za vás. Díky tomu ušetříte čas a ihned spolehlivě navážete vztah s novými zákazníky.

Předpoklady

K vytvoření automatizace budete potřebovat:

  • Aktivovaný tarif Boldem Profi v účtu Boldem.
  • E-shop nebo jiný druh webu propojený s účtem Boldem.
  • Plně ověřenou odesílací doménu.
  • Seznam příjemců, do kterého chcete ukládat nové příjemce.
  • Transakční šablonu – tedy sdělení, které chcete příjemci odeslat.
  • Sběrný formulář (volitelné) – sběrný formulář nepotřebujete, pokud chcete automaticky odesílat zprávy pouze příjemcům, kteří se nově zaregistrují ve vašem e-shopu propojeném s Boldem. Pokud ale sbíráte například příjemce pro váš newsletter na blogu nebo jinde, je nezbytné použít sběrný formulář.
  • Slevové kódy (volitelné) – pokud se rozhodnete zákazníkům v rámci přivítání nabízet slevové kupóny, je třeba je nejprve přidat.

Podrobnosti k jednotlivým krokům najdete v kapitolách níže.

Propojení webu/e-shopu s účtem Boldem

Aby se vám do aplikace Boldem správně načítaly údaje z vašeho webu (e-shopu či jiného systému) a mohli jste efektivně využívat všechny funkce, jako jsou automatizace nebo sběrné formuláře, musíte svůj web nejprve propojit se svým účtem Boldem. Máte tyto možnosti propojení:

  • Obecné propojení, které umožňuje zobrazování formuláře na vašem webu ke sběru údajů.
  • Instantní propojení vašeho e-shopu na platformě Shoptet nebo Upgates, které umožňuje plynule synchronizovat databázi kontaktů, údaje o košících a objednávkách.
  • Rozšířené propojení libovolného webu nebo e-shopu na kterékoli platformě umožňující kromě zobrazování formuláře také např. synchronizaci kontaktů nebo údajů o objednávkách nebo košících. Toto propojení však vyžaduje zásah vývojáře, který vám propojení vytvoří na míru.

Pro plnou funkčnost propojení je zapotřebí účet Boldem s tarifem Profi nebo vyšším (tarif Standard umožňuje pouze synchronizaci příjemců s hotovými integracemi). Na tarif Profi můžete kdykoli přejít prostřednictvím nabídky Vyúčtování. Pokud při přechodu na vyšší tarif narazíte na potíže, kontaktujte svého obchodníka nebo naši zákaznickou podporu na e-mailu, telefonu, nebo chatu.

Pokud plánujete využít automatizace pouze ke sběru kontaktů prostřednictvím formuláře, postačí si propojit web s Boldem pomocí níže uvedeného postupu:

  1. Přihlaste se do aplikace Boldem.
  2. V levé nabídce vyberte Nastavení a klikněte na položku Weby.
  3. V pravé části dialogu klikněte na Přidat web.
Přidání webu do nastavení v aplikaci Boldem.
  1. Zadejte adresu URL domény vašeho webu a klikněte na tlačítko Vytvořit web.

Důležité: Zadávejte pouze základní doménu vašeho webu, bez ohledu na to, kam nakonec sledovací kód umístíte. Pokud tedy kód umístíte např. na adrese https://www.example.com/eshop/, do pole URL webu zadejte pouze samotnou doménu https://www.example.com bez přidané cesty.

Zadání údajů při přidávání webu v aplikaci Boldem.
  1. Zobrazí se kód, který si zkopírujte do schránky buď kliknutím na ikonu kopírování, nebo po ručním označení.
Zkopírování kódu z nastavení webu v aplikaci Boldem.
  1. Kód vložte na svůj web do stránek, na kterých chcete sledovat aktivitu návštěvníků, nebo zobrazovat formuláře. V ideálním případě byste kód měli vložit do hlavičky stránky.
Vzor kódu a jeho umístění v hlavičce HTML stránky.

Seznam příjemců

Pokud ještě nemáte vytvořen vhodný seznam příjemců, do kterého chcete ukládat nově registrované zákazníky, klikněte na Seznamy příjemců/Vytvořit seznam příjemců a dokončete vytvoření nového seznamu. Název seznamu si zapamatujte.

Přestože můžete použít libovolný seznam příjemců, doporučujeme si ke sběru nově registrovaných příjemců vytvořit samostatný seznam, abyste později mohli s příjemci efektivněji pracovat.

Transakční šablona

V automatizacích lze použít pouze tzv. transakční šablony. Jako transakční šablonu lze nastavit jakoukoli chytrou šablonu. Předpokladem k úspěšnému fungování transakční šablony je plně ověřená odesílací doména. Odesílací doménu můžete spravovat v Nastavení/Domény.

Chcete-li vytvořit novou transakční šablonu, postupujte následovně. Obdobným způsobem můžete aktualizovat také existující chytrou šablonu, v takovém případě šablonu otevřete a pokračujte krokem 4:

  1. Přihlaste se do aplikace Boldem a přejděte do části Šablony.
  2. Klikněte na Vytvořit novou šablonu a vyberte Vytvořit chytrou šablonu.
  3. Zvolte, zda chcete upravit předdefinovanou šablonu z galerie, začít pracovat se vzorovou šablonou, nebo začít zcela od začátku s prázdnou šablonou.
  4. Klikněte na ikonu ozubeného kola. Zobrazí se karta Informace.
ozubené kolo nastavení šablony
  1. Na kartě Informace vyplňte název šablony, předmět a preheader (náhled předmětu).

Doporučujeme si šablonu pojmenovat podle toho, v jakém kontextu či scénáři ji budete v automatizacích používat, abyste ji v seznamu šablon snadno našli.

  1. Aktivujte transakční funkce přepínačem Šablona pro transakční e-maily (automatizace a API). Zobrazí se další pole pro transakční šablonu.
  2. Vyplňte E-mail odesílatele, Jméno odesílatele a z rozevíracího seznamu vyberte Směrovač domény.

Jako e-mail odesílatele zadejte funkční e-mailovou schránku. Tato schránka musí být na doméně, kterou jste ověřili v systému Boldem. Přidání nebo ověření domény provedete v Nastavení/domény.

  1. V pravém horním rohu klikněte na Hotovo a vyberte Uložit a odejít.

Sběrný formulář

Sběrný formulář slouží k ukládání údajů o uživateli do seznamu příjemců v Boldem. Využijete ho v případě, že chcete uživatele přihlásit k odběru novinek, nebo chcete oslovovat neregistrované uživatele vašeho e-shopu.

Pokud máte svůj e-shop propojený s Boldem pomocí hotového řešení (Upgates, Shoptet), noví zákazníci se vám automaticky ukládají do vybraného seznamu příjemců a sběrný formulář pro tento účel nepotřebujete.

Aby se sběrný formulář zobrazoval na vašem propojeném webu, musíte ho nejprve vytvořit ve svém účtu Boldem:

  1. Klikněte na Sběrné formuláře a vyberte Vytvořit nový formulář.
  2. Vyplňte název formuláře. Údaj slouží pro vaši orientaci.
  3. Z rozevírací nabídky Hlavní seznam příjemců vyberte seznam, do kterého chcete příjemce z formuláře ukládat.
  4. Z rozevírací nabídky Webová stránka vyberte web, který jste si propojili s Boldem, a na kterém chcete zobrazovat formuláře.
  5. Volitelně zadejte popis formuláře pro vaši orientaci a klikněte na Vytvořit formulář.
  6. Zobrazí se editor formuláře. Klikněte na Vložit obsah.
  7. Otevře se levá nabídka s prvky, které můžete vkládat do formuláře. Jako minimum budete ve formuláři potřebovat textové pole k zadávání údajů a tlačítko k odeslání formuláře.
  8. Přetáhněte blok Textové pole do plátna editoru vpravo.
  9. Klikněte dovnitř textového pole. Vlevo se objeví nabídka Úprava bloku.
  10. Chcete-li pomocí formuláře sbírat e-mailové adresy, vyberte z rozevírací nabídky Sloupec, do kterého chcete ukládat údaje položku E-mail.
  11. Upravte nadpis a popis textového pole podle svých představ.
  12. Klikněte na ikonu mřížky k zobrazení seznamu obsahových bloků.
Ikona obsahové bloky
  1. Do plátna vpravo přetáhněte blok Tlačítko. Typicky se tlačítko umisťuje pod textové pole.
  2. Chcete-li upravit styl tlačítka, klikněte na něj a vyberte vlastnosti, které preferujete. Stejně tak můžete přidat libovolný další obsah, jako jsou obrázky, dodatečný text, popřípadě upravit barvy, změnit pozadí, zobrazit tlačítko k zavření formuláře a podobně.
  3. Jakmile budete se změnami spokojeni, klikněte na tlačítko Povolit v horní části stránky.
  4. Uložte formulář kliknutím na Hotovo a vyberte Uložit a odejít.
    Poznámka: Nenechte se zmást tím, že na pozadí formuláře se zobrazuje stránka odesílací domény a nikoli webu, kde formulář hodláte zobrazovat. Jedná se pouze o ilustrační zobrazení. Adresu vašeho webu najdete v Nastavení/Weby.

Ve výchozím nastavení se formulář zobrazí každému návštěvníkovi pouze jednou a okamžitě po načtení všech stránek na propojeném webu. Na kartě Nastavení, položka Konfigurace okna máte možnost si upravit chování a způsob zobrazování formuláře:

  • Pro účely testování může být praktické dočasně zobrazovat formulář opakovaně. V takovém případě vypněte přepínač u položky Zobrazit pouze jednou. Po dokončení testování nezapomeňte nastavení vrátit zpět.
  • Ve výchozím nastavení se formulář zobrazí okamžitě po načtení stránky. V rozevírací nabídce Typ spouštěče si můžete vybrat, kdy chcete formulář zobrazit.
  • Chcete-li formulář zobrazovat pouze na konkrétních stránkách svého webu, vyberte odpovídající možnost v rozevírací nabídce Podmínka pro zobrazení formuláře.
  • V případě potřeby můžete rovněž omezit zobrazování formuláře pouze pro určité IP adresy.

Slevové kupóny

Pokud se rozhodnete své uživatele motivovat k nákupu pomocí slevy, je praktické použít pro každého uživatele samostatný slevový kupón. Před použitím slevových kupónů v šabloně je potřeba je do systému zadat – buď ručně, nebo importováním ze souboru:

  1. Přejděte do Nastavení/Slevové kupóny.
  2. Klikněte na Všechny skupiny a vyberte Přidat skupinu.
  3. Zadejte název skupiny, vyberte její barvu a potvrďte volbu tlačítkem Přidat.
  4. Klikněte na Nový kupón.
  5. V rozevírací nabídce Nastavení data platnosti vyberte typ platnosti kupónů. Ta by měla odpovídat platnosti, kterou máte nastavenou v e-shopu, ze kterého si kupóny generujete.
    • Bez omezení – všechny importované slevové kupóny lze využívat bez časového omezení.
    • Jednotné – všechny importované slevové kupóny mají jedno datum a čas vypršení platnosti. Po výběru se zobrazí pole k zadání jednotného data vypršení platnosti.
    • Individuální – každý importovaný kupón má definované datum a čas vypršení platnosti. V tomto případě musíte mít v importovaném souboru dva sloupce: jeden pro kódy kupónů a druhý pro datum vypršení platnosti (případně datum a čas).
  6. Pokud máte k dispozici soubor s kupóny k importování, klikněte na Vybrat soubor a svou volbu potvrďte kliknutím na Vytvořit.

Soubor s kupóny musí být ve formátu Excel, CSV, nebo TXT, ve kterém máte kupóny uloženy na každém řádku zvlášť. Volitelně může importovaný soubor obsahovat ve druhém sloupci datum vypršení platnosti kupónu ve formátu, který používáte ve svém účtu (viz Nastavení/Obecné/Základní nastavení – Formát data a času), nebo ve výchozím anglickém formátu mm/dd/rrrr. Datum vypršení platnosti bude zohledněno pouze v případě, že jste vybrali jako Datum platnosti položku Individuální.

  1. Menší množství kupónů můžete importovat také ručně jejich zadáním do pole Kupóny. V takovém případě vkládejte na každý řádek jeden slevový kupón. Chcete-li k ručně vkládaným kupónům přidat datum platnosti, vyberte v rozevírací nabídce Nastavení data platnosti položku Individuální a za název kupónu vložte středník nebo svislou čáru a poté datum a čas ve formátu, který máte nastaven v účtu (viz poznámka výše), např.:
KodKuponu11;29.3.2028 11:38

KodKuponu12|29.3.2028 12:00
  1. Dialog potvrďte kliknutím na Vytvořit.

Použití slevového kupónu v šabloně

Kupóny můžete třídit do skupin, kterým lze přiřadit různé barvy a názvy. Každá skupina má jedinečný identifikátor, např. {{coupons.group_794}}. Ten si zkopírujte a vložte do šablon, které plánujete používat v kampaních nebo v automatizacích.

identifikátor slevových kupónů

V šabloně potom zkopírovaný identifikátor skupiny kupónů vložíte do místa, kde chcete, aby se příjemcům zobrazovaly jedinečné kupóny po odeslání kampaně nebo po spuštění automatizace a rozeslání transakčních e-mailů.

použití slevového kupónu

Personalizované oslovení v šabloně

Při vytváření šablony, kterou odešlete zákazníkům, byste měli vždy uvažovat, jak vašim příjemcům vyzní její začátek, tedy oslovení.

Automatické skloňování křestních jmen

Boldem umí automaticky skloňovat křestní jména do 5. pádu. Pro generování oslovení se používá proměnná vokativ. Tuto proměnnou použijete tak, že do šablony vložíte následující řetězec:

{{ vokativ contact.name }}

Tento řetězec bude po odeslání zprávy nahrazen křestním jménem příjemce ve správném tvaru pátého pádu. Pokud tedy bude například křestní jméno příjemce Jana, zobrazí se v šabloně Jano. Budete-li chtít příjemce oslovit familiárně slovy Ahoj Jano, použijete v šabloně následující řetězec:

Ahoj {{ vokativ contact.name }},

Pokud budete chtít třeba poděkovat za registraci, použijete následující řetězec:

Děkujeme za registraci, {{ vokativ contact.name }}!

příklad použití personalizace v Boldem – křestní jména

Automatické skloňování příjmení se zohledněním pohlaví

V celé řadě případů personalizovaného oslovení potřebujete správně vyskloňovat nejen jméno nebo příjmení příjemce, ale také změnit samotné oslovení podle pohlaví příjemce. Jelikož Boldem umožňuje u příjemců evidovat také pohlaví, je použití výsledného řetězce hračka.

V určitých případech se k příjemcům ukládá pohlaví automaticky podle zadaného jména nebo příjmení (např. při ručním vytváření nebo volitelně během hromadného importování). V případě nestandardních jmen se pohlaví automaticky nenastaví a je proto vhodné sporná jména ověřit a doplnit ručně.

Pokud máte u příjemců nastaveno pohlaví, můžete v šabloně místo konkrétního oslovení použít níže uvedený řetězec:

Děkujeme za registraci{{ if contact.sex != null }}{{ if contact.sex == 1 }}, pane {{ end }}{{ if contact.sex == 0 }}, paní {{ end }}{{ vokativ contact.surname }}!{{ else }}!{{ end }}

Tento řetězec je ve skutečnosti skriptovací kód, který vyhodnotí, zda má daný příjemce nastaveno správně pohlaví a podle toho použije oslovení:

  • Pokud je nastaveno pohlaví Muž a příjmení příjemce je Novák, použije se oslovení: Děkujeme za registraci, pane Nováku!
  • Pokud je nastaveno pohlaví Žena a příjmení příjemce je Svobodová, použije se oslovení: Děkujeme za registraci, paní Svobodová!
  • Pokud pohlaví nastaveno není, použije se univerzální oslovení bez příjmení: Děkujeme za registraci!

Textové znění oslovení (vyznačeno v příkladu tučně) si pochopitelně můžete upravit podle svých představ. Doporučujeme si vždy takto použité oslovení důkladně otestovat na malém vzorku testovacích příjemců se všemi variantami (tj. s oběma pohlavími a také na příjemci bez uvedení pohlaví).

příklad použití personalizace v Boldem – příjmení

Automatizační scénáře

Před vytvořením automatizačního scénáře si stanovte, čeho chcete automatizací docílit. Přejete si pouze poděkovat příjemcům za registraci nebo za odběr vašeho newsletteru? Motivovat potenciální zákazníky k prvnímu nákupu? Případně jim po registraci zaslat sérii propagačních, informačních, nebo třeba vzdělávacích e-mailů? Možností je celá řada a automatizaci si můžete vytvořit zcela dle svých představ. Níže jsme pro vás vybrali příklady automatizací a jejich variant, které můžete v Boldem vytvořit pro účely přivítání. Jejich výčet však není v žádném případě konečný a vaší fantazii se meze nekladou – jednotlivé bloky automatizace si můžete poskládat tak, aby vyhovovaly vašim potřebám:

  • Přivítání uživatelů přihlášených pomocí formuláře
  • Přivítání nově registrovaných uživatelů Shoptetu a Upgates

Scénář automatizace – přivítání uživatelů pomocí formuláře

Tato jednoduchá automatická uvítací kampaň vám pomůže přivítat návštěvníky vašeho webu, kteří se pomocí formuláře přihlásili k odběru vašeho newsletteru či jiného druhu obsahu, odesláním jednoho e-mailu okamžitě po přihlášení.

Abyste měli jistotu, že se vám do seznamu příjemců nedostanou lidé omylem a že nebudete považování za šiřitele nevyžádané pošty, doporučujeme při sběru e-mailových adres z formuláře používat tzv. double opt-in, neboli dvojnásobné potvrzení souhlasu, což je tradiční způsob, kterým si můžete od příjemce vyžádat souhlas se zasíláním e-mailových sdělení okamžitě po přihlášení se k jejich odběru a zároveň si tím potvrdit existenci a funkčnost e-mailové adresy příjemce.

Postup nastavení dvojnásobného ověření double opt-in.

jednoduchá uvítací automatizace

Vytvoření automatizace

  1. Přihlaste se do účtu Boldem a přejděte do části Automatizace.
  2. Klikněte na Vytvořit novou automatizaci.
  3. Zadejte Název automatizace a popis. Oba údaje slouží pro vaši orientaci a můžete je později změnit na kartě Nastavení v detailu automatizace.
  4. Potvrďte zadání kliknutím na Vytvořit automatizaci.

Otevře se schéma automatizace, v jehož levé části je přehled bloků, které můžete v automatizaci používat a v pravé části je plátno, do kterého tyto bloky budete vkládat. Vkládání probíhá standardně formou přetažení jednotlivých bloků (drag and drop).

Pamatujte, že automatizace se neukládá sama, proto důrazně doporučujeme ji průběžně ukládat kliknutím na tlačítko Hotovo/Uložit. Automatizaci můžete upravovat libovolně dlouho – aktivuje se až ve chvíli, kdy kliknete na tlačítko Spustit.

Kdy se automatizace spustí?

Automatizace se spustí poté, co se do vybraného seznamu příjemců uloží nový příjemce, který se přihlásí prostřednictvím sběrného formuláře.

Bloky automatizace

Nejprve potřebujeme přidat spouštěcí blok, kterým automatizaci sdělíme, jakým způsobem se do ní příjemce dostane:

  1. V levé části vyberte kartu Spouštěče, do plátna automatizace přetáhněte blok Přihlásí se do seznamu a dvakrát na něj klikněte, aby se zobrazilo nastavení bloku.
  2. Z rozevírací nabídky Seznam příjemců vyberte seznam, do kterého chcete příjemce ukládat.
  3. Z rozevírací nabídky Vyberte akci zvolte Příjemce se přihlásil přes formulář.
  4. Další nastavení ponechte výchozí a klikněte na Uložit.
přihlásí se do seznamu - automatizace Boldem

Nyní přidáme blok k odeslání e-mailu:

  1. V levé části vyberte kartu Akce, do plátna automatizace přetáhněte blok Odeslat e-mail a dvakrát na něj klikněte, aby se zobrazilo nastavení bloku.
  2. Z rozevírací nabídky Šablona vyberte transakční šablonu, kterou chcete příjemci odeslat.
  3. Další nastavení ponechte výchozí a klikněte na Uložit.

Bloky propojte.

spojení bloků v automatizaci

Automatizaci si můžete dále upravit dle vlastních potřeb – pokud například chcete uživateli odeslat po další prodlevě ještě jeden e-mail, opakujte předchozí kroky – tedy přidání bloků Počkat a Odeslat e-mail. Prodlevu můžete časem změnit a vyzkoušet, jaká na vaše zákazníky funguje nejlépe. Inspiraci můžete najít i v pokročilejší automatizaci pro přivítání nově registrovaných uživatelů Shoptetu a Upgates, kterou uvádíme níže.

Jakmile budete s nastavením a počtem bloků spokojeni, automatizaci uložte kliknutím na Hotovo/Uložit.

Automatizaci před spuštěním řádně otestujte! Postupy testování naleznete v článku Testování automatizací. Testování doporučujeme nepodceňovat a automatizaci spustit až po důkladném otestování.

Jakmile testování dokončíte s kladným výsledkem, spusťte automatizaci kliknutím na Spustit.

Obecné informace o tom, jak pracovat s automatizacemi, najdete v kapitole Jak pracovat s automatizacemi v Boldem.

Přivítání nově registrovaných uživatelů Shoptetu a Upgates

Tato automatická uvítací automatizace vám pomůže přivítat nově zaregistrované návštěvníky vašeho e-shopu na platformě Shoptet nebo Upgates odesláním e-mailu do 60 minut poté, co se zaregistrují. Následuje prodleva a odeslání dalšího e-mailu. Tyto kroky jsou volitelné a záleží zcela na vás, jakým způsobem chcete své zákazníky oslovovat.

uvítací automatizace s prodlevami
Příklad uvítací automatizace s prodlevami mezi zaslanými e-maily.

Ukážeme si rovněž pokročilejší variantu, v rámci které můžete uživatele oslovit pouze na základě toho, zda již nakoupili, a pokud ne, motivovat je k nákupu.

Vytvoření automatizace

  1. Přihlaste se do účtu Boldem a přejděte do části Automatizace.
  2. Klikněte na Vytvořit novou automatizaci.
  3. Zadejte Název automatizace a popis. Oba údaje slouží pro vaši orientaci a můžete je později změnit na kartě Nastavení v detailu automatizace.
  4. Potvrďte zadání kliknutím na Vytvořit automatizaci.

Otevře se schéma automatizace, v jehož levé části je přehled bloků, které můžete v automatizaci používat a v pravé části je plátno, do kterého tyto bloky budete vkládat. Vkládání probíhá standardně formou přetažení jednotlivých bloků (drag and drop).

Pamatujte, že automatizace se neukládá sama, proto důrazně doporučujeme ji průběžně ukládat kliknutím na tlačítko Hotovo/Uložit. Automatizaci můžete upravovat libovolně dlouho – aktivuje se až ve chvíli, kdy kliknete na tlačítko Spustit.

Kdy se automatizace spustí?

Automatizace se spustí poté, co se do seznamu příjemců, který jste si nastavili během propojení s platformou Shoptet nebo Upgates, uloží nový příjemce. Příjemci se do seznamu synchronizují každých 60 minut.

Bloky automatizace – odeslání e-mailů s prodlevami

Nejprve potřebujeme přidat spouštěcí blok, kterým automatizaci sdělíme, jakým způsobem se do ní příjemce dostane:

  1. V levé části vyberte kartu Spouštěče, do plátna automatizace přetáhněte blok Přihlásí se do seznamu a dvakrát na něj klikněte, aby se zobrazilo nastavení bloku.
  2. Z rozevírací nabídky Seznam příjemců vyberte seznam, do kterého se ukládají zákazníci vašeho e-shopu. Jde o stejný seznam příjemců, který jste vybrali při vytváření propojení a najdete jej v Nastavení/Propojení.
  3. Z rozevírací nabídky Vyberte akci zvolte položku Příjemce se přihlásil přes integraci.
  4. Klikněte na Uložit.
blok přihlásí se do seznamu

Postup přidání bloku k odeslání e-mailu:

  1. V levé části vyberte kartu Akce, do plátna automatizace přetáhněte blok Odeslat e-mail a dvakrát na něj klikněte, aby se zobrazilo nastavení bloku.
  2. Z rozevírací nabídky Šablona vyberte transakční šablonu, kterou chcete příjemci odeslat.
  3. Další nastavení ponechte výchozí a klikněte na Uložit.

Bloky propojte tak, že myší kliknete na světlý bod u bloku spouštěče a myš přetáhnete na tmavý bod na bloku akce.

spojení bloků v automatizaci

Automatizaci doporučujeme během vytváření průběžně ukládat kliknutím na Hotovo/Uložit.

Nyní vložíme blok Počkat k vytvoření prodlevy mezi odesláním dalšího e-mailu:

  1. V levé části vyberte kartu Operátory, do plátna automatizace přetáhněte blok Počkat a dvakrát na něj klikněte, aby se zobrazilo nastavení bloku.
  2. Z rozevírací nabídky vyberte Za určitou dobu a zvolte prodlevu, např. 2 dny.
  3. Klikněte na Uložit.
blok počkat
  1. Propojte blok Odeslat e-mail s nově přidaným blokem.
  2. Vložte opět blok Odeslat e-mail, pouze nyní zvolte jinou šablonu. Obsah šablony by měl být odlišný od předchozího e-mailu, aby zákazníka nějak motivoval si jej přečíst a reagovat na něj.
  3. Bloky propojte.

Pokud chcete uživateli odeslat po další prodlevě ještě jeden e-mail, opakujte předchozí kroky – tedy přidání bloků Počkat a Odeslat e-mail. Prodlevu můžete časem změnit a vyzkoušet, jaká na vaše zákazníky funguje nejlépe.

Jakmile budete s nastavením a počtem bloků spokojeni, automatizaci uložte kliknutím na Hotovo/Uložit.

Automatizace s bloky k odeslání e-mailů a prodlevami.
Výsledná automatizace s bloky k odeslání e-mailů a prodlevami.

Automatizaci před spuštěním řádně otestujte! Postupy testování naleznete v článku Testování automatizací. Testování doporučujeme nepodceňovat a automatizaci spustit až po důkladném otestování.

Jakmile testování dokončíte s kladným výsledkem, spusťte automatizaci kliknutím na Spustit.

Bloky automatizace – odeslání e-mailů na základě podmínek

V řadě případů budete chtít své nově registrované zákazníky oslovovat na základě nějakých podmínek, např. podle toho, zda už nakoupili, či nikoli. Na základě výsledků jim pak můžete zasílat cílené zprávy s potřebným motivačním obsahem.

Automatizace Boldem s prodlevou a podmínkou
Příklad automatizace s prodlevou a podmínkou.

Chcete-li přidat do automatizace prodlevu a podmínku, kterou ověříte, zda uživatel vašeho e-shopu již nakoupil, a odeslat na základě toho různé e-maily, postupujte takto:

Vytvořte novou automatizaci a vložte spouštěč:

  1. V levé části vyberte kartu Spouštěče, do plátna automatizace přetáhněte blok Přihlásí se do seznamu a dvakrát na něj klikněte, aby se zobrazilo nastavení bloku.
  2. Z rozevírací nabídky Seznam příjemců vyberte seznam, do kterého se ukládají zákazníci vašeho e-shopu. Jde o stejný seznam příjemců, který jste vybrali při vytváření propojení a najdete jej v Nastavení/Propojení.
  3. Z rozevírací nabídky Vyberte akci zvolte položku Příjemce se přihlásil přes integraci.
  4. Klikněte na Uložit.
blok přihlásí se do seznamu

Následuje vložení bloku s prodlevou, tedy bloku Počkat k vytvoření prodlevy mezi přidáním příjemce do seznamu a odesláním e-mailu. Prodleva může trvat minuty, hodiny, nebo dny. Pokud budete chtít příjemce oslovit během co nejkratší doby, kdy je ještě šance, že sedí stále u zařízení, zvolte kratší počet hodin. Pokud naopak chcete příjemci dopřát nějaký čas na rozmyšlenou, zadejte 1 nebo více dnů.

Prodlevu volte s ohledem na to, že synchronizace příjemců mezi platformami Shoptet či Upgates a Boldem probíhá každých 60 minut. Pokud tedy blok Počkat nastavíte např. na 60 minut, obdrží uživatel zprávu za minimálně 60 minut a maximálně za 120 minut, v závislosti na tom, v jakou část hodiny se do seznamu přidá.

  1. V levé části vyberte kartu Operátory, do plátna automatizace přetáhněte blok Počkat a dvakrát na něj klikněte, aby se zobrazilo nastavení bloku.
  2. Z rozevírací nabídky vyberte Za určitou dobu a zvolte prodlevu, např. 2 dny, 2 hodiny a podobně.
  3. Klikněte na Uložit.

Do tohoto místa vložíme podmínku, kterou vyhodnotíme, zda již příjemce v našem obchodě nakoupil a pokud ano, pošleme mu jiný e-mail než příjemcům, kteří ještě nenakoupili.

  1. V levé části vyberte kartu Operátory, do plátna automatizace přetáhněte blok Podmínka a dvakrát na něj klikněte, aby se zobrazilo nastavení bloku.
  2. Klikněte na Vybrat novou podmínku. Otevře se dialog k výběru podmínky.
  3. V rozevírací nabídce Zdroj vyberte Aktivita příjemců na webu.
  4. V rozevírací nabídce Vyberte web zvolte dříve propojený e-shop. Pokud v nabídce e-shop nevidíte, propojení nebylo zadáno správně. Zkontrolujte stav v Nastavení/Propojení nebo e-shop přidejte.
  5. V rozevírací nabídce Aktivita příjemců na webu vyberte Nakoupil v obchodě.
  6. V rozevírací nabídce Časové omezení vyberte buď Za posledních X dní nebo Za posledních X hodin v závislosti na tom, jakým způsobem chcete oslovovat své klienty, respektive jakou prodlevu jste vybrali v předchozím bloku:
    • Za posledních X dní – použijte, pokud jste před tuto podmínku vložili prodlevu, tedy blok Počkat se zadaným počtem dnů. Pokud chcete dát uživateli možnost se rozhlédnout a v klidu se rozmyslet, zadejte v podmínce počet dnů odpovídající počtu dnů, které jste zadali v bloku Počkat.
    • Za posledních X hodin – použijte v případě, že jste před tuto podmínku vložili blok Počkat s prodlevou v délce hodin. Tento počet zadejte také sem.
pravidlo pro segmentaci
  1. Klikněte na Uložit pravidlo.
  2. Klikněte na Uložit k uložení celého bloku.

Nyní přidáme blok k odeslání e-mailu:

  1. V levé části vyberte kartu Akce, do plátna automatizace přetáhněte blok Odeslat e-mail a dvakrát na něj klikněte, aby se zobrazilo nastavení bloku.
  2. Z rozevírací nabídky Šablona vyberte transakční šablonu, kterou chcete odeslat příjemcům, kteří ještě v obchodě během zadané doby nenakoupili.
  3. Další nastavení ponechte výchozí a klikněte na Uložit.
  4. Bloky propojíme tak, že myší táhneme spoj z místa Ne u bloku podmínky do bloku Odeslat e-mail.
propojení bloku podmínky s blokem odeslat
  1. Vložení bloku Odeslat e-mail opakujeme znovu, ale tentokrát vybereme šablonu, pomocí které oslovíme příjemce, kteří v našem obchodě za zadanou dobu stihli nakoupit a zvolíme tedy jiné znění zprávy.
  2. Tento blok propojíme tažením z místa Ano na bloku podmínky do boku Odeslat e-mail.

Automatizaci si můžete dále upravit dle vlastních potřeb – pokud například chcete uživateli odeslat po další prodlevě ještě jeden e-mail, opakujte předchozí kroky – tedy přidání bloků Počkat a Odeslat e-mail. Prodlevu můžete časem změnit a vyzkoušet, jaká na vaše zákazníky funguje nejlépe.

Jakmile budete s nastavením a počtem bloků spokojeni, automatizaci uložte kliknutím na Hotovo/Uložit.

Automatizace Boldem s prodlevou a podmínkou
Příklad automatizace s prodlevou a podmínkou.

Automatizaci před spuštěním řádně otestujte! Postupy testování naleznete v článku Testování automatizací. Testování doporučujeme nepodceňovat a automatizaci spustit až po důkladném otestování.

Jakmile testování dokončíte s kladným výsledkem, spusťte automatizaci kliknutím na Spustit.