Řešení potíží

Michal Krejčí Michal Krejčí
4. prosince 2024

V případě, že narazíte v aplikaci Boldem na problém, jehož řešení nenajdete v nápovědě, nebo když zjistíte v aplikaci nestandardní chování, nebo problémy s výkonem, je vhodné kontaktovat podporu zákazníků. Na podporu se můžete obrátit několika způsoby:

  • E-mailem: support@boldem.cz
  • Prostřednictvím online chatu (po přihlášení do aplikace Boldem kliknutím na ikonu bubliny vpravo dole).
  • Telefonicky: +420 517 070 000

Abychom vám mohli vyjít v maximální možné míře vstříc, je praktické ke zprávě přiložit také snímky obrazovky (screenshoty), nebo ideálně rovnou záznam obrazovky s popisovaným problémem. Pomůžete tak naší podpoře pochopit a vyřešit váš problém rychleji.

V tomto dokumentu najdete postupy, jak pořídit snímky obrazovky, jakož i videozáznamy přímo v operačním systému bez nutnosti instalovat aplikace třetích stran.

Pořízení snímku obrazovky

Níže najdete postupy, jak v různých operačních systémech vytvořit snímek obrazovky.

Windows 10/11

  1. Celá obrazovka: Stiskněte klávesu Print Screen (někdy označená jako PrtScn). Obrázek se uloží do schránky – vložte jej do e-mailu klávesovou zkratkou Ctrl + V.
  2. Pouze aktivní okno: Stiskněte Alt + Print Screen. Obrázek aktivního okna se uloží do schránky – vložte jej pomocí Ctrl + V.
  3. Výřez obrazovky: Stiskněte Windows + Shift + S, vyberte požadovanou oblast myší. Obrázek se uloží do schránky.
  4. Automatické uložení: Stiskněte Windows + Print Screen. Obrázek se uloží do složky Obrázky > Snímky obrazovky.

Snímek obrazovky uložený do schránky můžete vždy vložit do Malování/Paint a uložit jako soubor, který následně přiložíte do e-mailu, nebo do chatu.

MacOS

  1. Celá obrazovka: Stiskněte Command (⌘) + Shift + 3. Obrázek se uloží na plochu.
  2. Část obrazovky: Stiskněte Command (⌘) + Shift + 4 a vyberte oblast myší. Obrázek se uloží na plochu.
  3. Konkrétní okno: Stiskněte Command (⌘) + Shift + 4, poté Mezerník a klikněte na okno.

Linux

  1. Celá obrazovka: Stiskněte klávesu Print Screen. Obrázek se uloží do složky Obrázky.
  2. Pouze aktivní okno: Stiskněte Alt + Print Screen. Obrázek se obvykle uloží do složky Obrázky.
  3. Výřez obrazovky: Stiskněte Shift + Print Screen nebo použijte nástroj Výběr obrazovky, pokud je dostupný.

iOS (iPhone/iPad)

  1. Zařízení s Face ID: Současně stiskněte tlačítko napájení a tlačítko pro zvýšení hlasitosti. Snímek se uloží do aplikace Fotky.
  2. Zařízení s Touch ID: Současně stiskněte tlačítko napájení a tlačítko plochy. Snímek se uloží do aplikace Fotky.

Android

  1. Moderní telefony: Současně stiskněte tlačítko napájení a tlačítko pro snížení hlasitosti. Snímek se uloží do galerie.
  2. Starší zařízení: Použijte kombinaci tlačítko napájení a tlačítko plochy, pokud je k dispozici.
  3. Alternativy: Některé telefony umožňují pořízení snímku obrazovky pomocí gesta – přejetí dlaní přes obrazovku (Samsung) nebo přes nabídku rychlého nastavení.

Pořízení videozáznamu

Ve spoustě případů je praktické přiložit k žádosti o podporu také krátký videozáznam. Existuje nespočet programů k zaznamenávání obrazovky. Použijte ten, který vám vyhovuje, nebo se řiďte postupy níže, které shrnují možnosti nahrávání videí v různých operačních systémech bez nutnosti instalace dodatečného softwaru.

Windows 10/11

  1. Stiskněte klávesovou zkratku Windows + G.
  2. V horní liště klikněte na tlačítko Zahájit nahrávání (kolečko), případně klávesovou zkratku Windows + Alt + R.
  3. Nahrávání ukončíte kliknutím na tlačítko Zastavit nahrávání (▮) v plovoucím panelu.
  4. Video se automaticky uloží do složky Videa > Zachycení (Captures).

Poznámka: Tímto způsobem lze nahrávat pouze aktivní okno otevřené aplikace, nikoli plochu nebo Průzkumník souborů.

Alternativní možnosti nahrávání ve Windows:

PowerPoint umí docela pěkně nahrávat obrazovku, vč. její vybrané části. Toto řešení může být praktické, pokud cítíte potřebu k videu přidat hlasový komentář. Přímo z PowerPointu můžete video vyexportovat jako soubor .mp4. U delších záznamů počítejte s větší velikostí, proto je vhodnější spíše pro kratší záznamy, vzhledem k limitu 60 MB na přílohu v Azure DevOps.

MacOS

  1. Stiskněte Command (⌘) + Shift + 5 k otevření nástroje ke snímání obrazovky.
  2. Vyberte ikonu Nahrát celou obrazovku nebo Nahrát vybranou část.
  3. Klikněte na tlačítko Nahrát.
  4. Klikněte na tlačítko Stop (▮) v horním menu nebo stiskněte Command (⌘) + Control + Escape.
  5. Video se automaticky uloží na plochu.

Linux (GNOME Desktop Environment)

  1. Stiskněte Ctrl + Alt + Shift + R. V pravém horním rohu se objeví červený indikátor nahrávání.
  2. K ukončení nahrávání stiskněte Ctrl + Alt + Shift + R.
  3. Video se uloží do složky Videa ve formátu webm.

Poznámka: Vestavěný nástroj může mít omezení délky nahrávání (např. 30 sekund). Pro delší nahrávání může být potřeba nastavit delší časový limit v nastavení systému.

iOS (iPhone/iPad)

  1. Přidání nástroje do Ovládacího centra (pokud tam již není):
    • Otevřete Nastavení > Ovládací centrum.
    • Klepněte na zelené tlačítko + vedle položky Záznam obrazovky.
  2. Zahájení nahrávání:
    • Otevřete Ovládací centrum:
      • iPhone s Face ID: Přejeďte prstem dolů z pravého horního rohu obrazovky.
      • iPhone s tlačítkem plochy: Přejeďte prstem nahoru ze spodní části obrazovky.
    • Klepněte na ikonu Záznam obrazovky (kruh v kruhu).
    • Po 3sekundovém odpočítávání začne nahrávání.
  3. Ukončení nahrávání:
    • Klepněte na červený pruh nebo červenou ikonu času v horní části obrazovky.
    • Potvrďte klepnutím na Zastavit.
  4. Video se automaticky uloží do aplikace Fotky.

Android

  1. Přejeďte prstem dolů z horní části obrazovky jednou nebo dvakrát, abyste zobrazili Rychlá nastavení.
  2. Vyhledejte ikonu Nahrávání obrazovky (může vypadat jako kamera nebo obrazovka s kroužkem).
    • Pokud ji nevidíte, možná budete muset ikonu přidat klepnutím na Upravit nebo na tužku a přetažením ikony do rychlých nastavení.
  3. Klepněte na Nahrávání obrazovky.
    • Může se zobrazit výzva k povolení nahrávání zvuku nebo zobrazení dotyků – nastavte podle potřeby.
    • Klepněte na Spustit nebo počkejte na odpočítávání.
  4. Ukončení nahrávání:
    • Klepněte na Stop v oznámení o nahrávání nebo na plovoucí tlačítko.
  5. Uložení souboru:
    • Video se automaticky uloží do galerie nebo aplikace Fotky ve složce Nahrávky obrazovky.

Poznámka: Postup se může mírně lišit v závislosti na výrobci a verzi Androidu. Některá starší zařízení nemusí mít vestavěnou funkci nahrávání obrazovky.

Sdílení videozáznamu

Jelikož videozáznam má obvykle velikost několik desítek či až stovky megabajtů, není možné ho přiložit jako přílohu e-mailu ani chatu. Proto doporučujeme video nahrát online jedním z níže uvedených způsobů a sdílet se zákaznickou podporou pouze odkaz na něj:

Sdílení videozáznamu prostřednictvím služby Streamable

Ke sdílení videozáznamu obrazovky můžete využít bezplatnou službu Streamable.com. Tato služba umožňuje snadno nahrát a sdílet videa bez nutnosti registrace.

  1. Otevřete webový prohlížeč a přejděte na https://streamable.com.
  2. Na úvodní stránce uvidíte pole s nápisem Upload video for free.
    • Možnost 1: Přetáhněte váš video soubor přímo do tohoto pole.
    • Možnost 2: Klikněte na pole a vyberte soubor z vašeho počítače pomocí dialogového okna.
  3. Nahrávání začne automaticky.
  4. Počkejte, až se video nahraje a zpracuje. Doba zpracování závisí na velikosti souboru a rychlosti vašeho internetového připojení.
  5. Po dokončení nahrávání budete přesměrováni na stránku s vaším videem.
  6. Klikněte na Copy link a zkopírujte adresu URL videa (např. https://streamable.com/abcd1234).
  7. Otevřete e-mail nebo chatové okno, kde komunikujete se zákaznickou podporou a vložte zkopírovaný odkaz na video do textu e-mailu nebo zprávy.
  8. Přidejte případné komentáře nebo vysvětlení k videu, pokud je to potřeba.

Důležité poznámky:

  • Soukromí: Mějte na paměti, že kdokoli s odkazem může vaše video zobrazit. Pokud video obsahuje citlivé informace, ujistěte se, že odkaz sdílíte pouze se zákaznickou podporou.
  • Dostupnost videa: Streamable.com může omezit dobu, po kterou je video dostupné. Doporučujeme informovat naši podporu co nejdříve po nahrání.
  • Bez registrace: Ve službě Streamable není nutné se registrovat, ale vytvoření účtu vám umožní spravovat vaše videa (např. je smazat nebo nastavit jako soukromá).

Sdílení videozáznamu prostřednictvím Google Drive

  1. Přejděte na drive.google.com a přihlaste se ke svému účtu Google, nebo si vytvořte nový.
  2. Vyberte složku nebo vytvořte novou, přetáhněte video soubor do ní a počkejte na dokončení nahrávání.
  3. Klikněte pravým tlačítkem na soubor a vyberte Sdílet/Zkopírovat odkaz.
  4. Odkaz odešlete e-mailem nebo vložte do chatu se zákaznickou podporou.

Sdílení videozáznamu prostřednictvím OneDrive

  1. Přejděte na onedrive.live.com a přihlaste se pomocí účtu Microsoft.
  2. Vyberte složku nebo vytvořte novou, přetáhněte video soubor do ní a počkejte na dokončení nahrávání.
  3. Klikněte pravým tlačítkem na soubor a vyberte Sdílet a klikněte na Kopírovat.
  4. Odkaz odešlete e-mailem nebo vložte do chatu se zákaznickou podporou.

Speciální případy

Ve specifických případech, kdy se zákaznické podpoře nedaří nasimulovat popisovaný problém či chování aplikace vás může pracovník požádat o uložení a poslání tzv. cookies, případně o nahrání činnosti prostřednictvím nástroje jam.dev. Tento nástroj umožňuje snadno zachytit chyby na webové stránce a automaticky připojit užitečné informace pro vývojáře. Postupy najdete v následujících kapitolách.

Uložení souborů cookies

Důležité bezpečnostní tipy:

  • Nezveřejňujte cookies veřejně: Nikdy nesdílejte soubory cookies na veřejných fórech nebo s nedůvěryhodnými osobami.
  • Smazání souboru po použití: Po vyřešení problému můžete soubor s cookies ze svého zařízení odstranit.
  • Změna hesla: Pokud máte obavy o bezpečnost, zvažte po dokončení podpory změnu hesla.

Google Chrome a Microsoft Edge

  1. Otevřete prohlížeč a přejděte do aplikace Boldem.
  2. Stiskněte klávesu F12 nebo použijte klávesovou zkratku Ctrl + Shift + I (Windows) nebo Command + Option + I (Mac) k otevření nástroje pro vývojáře.
  3. V horní liště nástrojů pro vývojáře klikněte na kartu Network (Síť).
  4. Abyste zajistili, že se data načtou od začátku, stiskněte klávesy Ctrl+F5, nebo klikněte na tlačítko pro obnovení stránky.
  5. Proveďte akci dle instrukcí zákaznické podpory, případně reprodukujte kroky, které vedou k problému, který potřebujete nahlásit.
  6. V pravém horním rohu panelu Network klikněte na ikonu stahování (symbol šipky směřující dolů).
    • Pokud ikonu nevidíte, klikněte pravým tlačítkem myši v oblasti seznamu síťových požadavků.
    • Vyberte možnost Save all as HAR with content (Uložit vše jako HAR s obsahem).
  7. Vyberte umístění ve vašem počítači, kam chcete soubor uložit (např. network_log.har).
  8. Připojte soubor .har k e-mailu, chatu, nebo ho sdílejte prostřednictvím zabezpečené služby a pošlete jej naší zákaznické podpoře.

Poznámka: Soubor HAR (HTTP Archive) obsahuje informace o síťové komunikaci, včetně cookies, požadavků a odpovědí. Poskytnutí tohoto souboru pomůže našim vývojářům lépe pochopit problém.

Mozilla Firefox

  1. Otevřete Firefox a přejděte do aplikace Boldem.
  2. Stiskněte F12, nebo použijte klávesovou zkratku Ctrl + Shift + I (Windows) nebo Command + Option + I (Mac) k k otevření nástroje pro vývojáře.
  3. V horní liště nástrojů klikněte na kartu Network (Síť).
  4. Proveďte akci dle instrukcí zákaznické podpory, případně reprodukujte kroky, které vedou k problému, který potřebujete nahlásit.
  5. V obrazovce Network klikněte pravým tlačítkem myši a z nabídky vyberte možnost Save all as HAR (Uložit vše jako HAR).
  6. Vyberte umístění ve vašem počítači, kam chcete soubor uložit (např. network_log.har).
  7. Připojte soubor .har k e-mailu, chatu, nebo ho sdílejte prostřednictvím zabezpečené služby a pošlete jej naší zákaznické podpoře.

Safari (MacOS)

  1. Otevřete Safari a přejděte do aplikace Boldem.
  2. Povolte nabídku „Develop“ (pokud není viditelná):
    • Klikněte na Safari v horní liště.
    • Vyberte Preferences.
    • Přejděte na záložku Advanced.
    • Zaškrtněte Show Develop menu in menu bar.
  3. Otevřete nástroje pro vývojáře:
    • Klikněte na„Develop v horní nabídce.
    • Vyberte Show Web Inspector nebo stiskněte Command + Option + I.
  4. V závislosti na verzi Safari klikněte na Storage neboResources.
  5. Vyberte Cookies a doménu boldem.cz.
  6. Export cookies:
    • Bohužel Safari nemá vestavěnou funkci pro export cookies.
    • Můžete ručně zkopírovat potřebné informace nebo použít třetí stranu aplikace, pokud je to povoleno.
  7. Odeslání informací:
    • Pokud jste získali cookies, předejte je naší zákaznické podpoře prostřednictvím e-mailu, nebo chatu.

Nahrání diagnostických dat pomocí služby jam.dev

Poznámka: Nástroj je nejlepší použít v prohlížeči Chrome.

  1. Otevřete prohlížeč a přejděte na https://jam.dev.
  2. Klikněte na Get started for free v pravém horním rohu. Zobrazí se stránka s doplňkem pro Chrome.
  3. Klikněte na tlačítko Add to Chrome nebo ekvivalent pro váš prohlížeč.
  4. Postupujte podle pokynů pro instalaci rozšíření (podporovány jsou Chrome, Firefox a další).

Vytvoření účtu nebo přihlášení:

  1. Po instalaci rozšíření se můžete zaregistrovat pomocí e-mailu nebo se přihlásit, pokud již máte účet.
  2. V rámci úspory času můžete kliknout na tlačítko Continue with Google a použít k přihlášení svůj existující účet Google.

Zachycení chyby:

  1. Přejděte na webovou stránku, kde se vyskytuje problém.
  2. Klikněte na ikonu Jam v liště rozšíření vašeho prohlížeče (ikona jahody).
  3. Zvolte možnost Record tab.
  4. Vyčkejte na zahájení nahrávání.
  5. Proveďte postup, při kterém dochází k chybě.
  6. Nahrávání ukončete kliknutím na ▮ v liště k nahrávání.
  7. Zobrazí se nahrané video. Video si přehrajte a zkontrolujte, zda skutečně zobrazuje chování, které chcete demonstrovat.
  8. Kliknutím na Create & copy link zkopírujete odkaz na video do schránky.
  9. Odkaz vložte do e-mailu pro zákaznickou podporu nebo do chatu.

Poznámka: Jam.dev automaticky zaznamenává kromě obrazovky také technické detaily, jako jsou konzolové zprávy, síťové požadavky, informace o prohlížeči a další data potřebná pro diagnostiku.