Označení uživatele pomocí vlastní události v automatizacích

Jaroslav Bouška Jaroslav Bouška
22. srpna 2024

V tomto postupu si ukážeme, jak označit uživatele, kteří již prošli nějakým procesem, abychom jim zbytečně neposílali zprávy nebo upozornění, která pro ně nejsou relevantní.

Mezi takové procesy může patřit například odeslání personalizované nabídky na základě dřívějšího chování uživatele, dokončení registrace do věrnostního programu, účast na webináři, nebo třeba oslovení uživatele prostřednictvím call centra.

Níže si ukážeme, jak takového uživatele označit pomocí vlastní události v rámci automatizace v Boldem. V příkladu budeme pracovat s postupem, kdy se uživatel dostane do automatizace z vnější aplikace, ze které si načte data o objednávce, tato data odešle prostřednictvím webhooku, a následně si vytvoří vlastní událost s informací o proběhlém procesu.

Vytvoření schématu vlastní události

Prvním krokem je vytvoření vlastní události, která vám umožní sledovat, zda daný uživatel již prošel určitým procesem.

Pokud vlastní událost ještě neexistuje, můžete její schéma buď vytvořit ručně, nebo pomocí kódu v rámci automatizace. V případě ručního nastavení postupujte takto:

  1. Přejděte do Nastavení -> Vlastní události -> Vytvořit schéma.
  1. Událost pojmenujte a přidejte jí vlastnosti podle vašich potřeb v závislosti na tom, jaké údaje chcete o uživateli ukládat.
  2. Takto vytvořenou událost následně naleznete v automatizaci po rozkliknutí bloku Přidat vlastní událost, kde si její schéma a vlastnosti vyberete z rozevírací nabídky.

Schéma vlastní události můžete vytvořit také přímo v automatizaci: V automatizaci rozklikněte blok Přidat vlastní událost a klikněte na Kód. Schéma události se zadává ve formátu JSON. Příklad:

{
  "name": "custom_tag",
  "properties": {
    "action_type": "webhook_call",
    "event_id": "{{stateData.orderId}}",
    "event_type": "order"
  }
}

Tento kód JSON automaticky založí nové schéma vlastní událostí, pokud neexistuje, a po spuštění uloží k danému uživateli (příjemci) informaci o tom, že byl odeslán webhook s jeho údaji, a že tato událost vznikla na základě specifické objednávky. ID objednávky bude uloženo k události. Při vytváření vlastních událostí můžete pracovat s proměnnými stejně jako v editoru šablon. Podrobnosti o proměnných najdete v kapitole Práce s proměnnými v editoru šablon.

Přidání vlastní události do automatizace

  1. Přihlaste se do vašeho účtu Boldem a přejděte do části Automatizace.
  2. Zvolte existující automatizaci, ve které chcete označovat uživatele, nebo si vytvořte automatizaci novou.
  3. Klikněte na Akce a do plátna přetáhněte blok Přidat vlastní událost. Tento blok vám umožní přidat událost k danému uživateli (příjemci) po dokončení určitého úkolu v automatizaci.
  4. V rámci bloku vlastní události buď vyberte parametry existující události, nebo ji vytvořte pomocí kódu, jak je uvedeno v předchozí kapitole.

Ukázka vzorové automatizace:

Vlastní událost se zapíše ke každému uživateli (příjemci), který projde automatizací.

Použití vlastní události při segmentaci

Jakmile takto vytvořenou automatizaci spustíme a uživatelé (příjemci) se nám začnou označovat pomocí vlastní události, můžeme je vyloučit například z dalších automatizací, nebo z marketingových kampaní pomocí segmentace, ve které budeme kontrolovat zda takováto událost vznikla/nevznikla. Příklad: