Chcete-li na svém webu nebo ve své aplikaci sledovat a vyhodnocovat chování návštěvníků či uživatelů pokročilým způsobem a automatizovat rozesílky s ještě přesnějším cílením, můžete v Boldem využít vlastní události.
Vlastní události umožňují ukládat informace o libovolných objektech a akcích, které se nacházejí nebo odehrávají na vašem webu, popřípadě ve vaší aplikaci.
Data uložená ve vlastních událostech můžete následně využívat v automatizacích, v transakčních šablonách, při segmentování a pomocí rozhraní Boldem API.
Předpoklady
Vlastní události jsou řešení na míru, které schvalujeme individuálně. Než začnete vlastní události pro své marketingové automatizace využívat, kontaktujte obchodního zástupce, který s vámi projde možnosti na základě vašich požadavků.
Abyste mohli ve svém účtu vlastní události používat, je zapotřebí splnit minimálně níže uvedené podmínky:
- Aktivovat si tarif CDP Boldem v účtu Boldem.
- Domluvit si schůzku s obchodním zástupcem Boldem, který s vámi probere individuální možnosti nastavení a použití vlastních událostí.
- Provozovat web, e-shop, nebo aplikaci s vyšší návštěvností.
- Mít k dispozici vývojáře, který zvládne implementovat vlastní události v kódu vašeho webu nebo aplikace ve spolupráci s vývojovým oddělením Boldem.
- Propojit si web s účtem Boldem.
- Plně ověřit odesílací doménu.
Anatomie vlastní události
Každou vlastní událost si vytváříte jako tzv. schéma, které obsahuje vlastnosti o různých datových typech (text, číslo, hodnota ano/ne). Vlastních událostí, stejně jako jejich vlastností, si můžete vytvořit neomezený počet podle potřeb sledovaných jevů.
Příklad vlastní události, jak se zobrazí v rozhraní Boldem:
Příklad vlastní události ve formátu JSON:
{
"email": "info@example.com",
"name": "zobrazeni_polozky",
"properties": {
"id_produktu": "string",
"nazev_produktu": "string",
"vyrobce": "string",
"kategorie_1": "string",
"kategorie_2": "string",
"kategorie_3": "string",
"cena_dph": "number",
"adresa_url": "string",
}
}
Agregování vlastních událostí
V závislosti na tom, jaké jevy chcete na svém webu či ve své aplikaci sledovat, můžete jednotlivé vlastnosti vlastních událostí seskupovat vytvořením agregátu v části Nastavení/Agregace aplikace Boldem.
Agregovat můžete na základě těchto funkcí:
- minimální hodnota,
- maximální hodnota,
- součet hodnot,
- počet hodnot,
- první hodnota,
- poslední hodnota,
- nejčastější hodnota,
- existence hodnoty,
- počet unikátních hodnot.
Vytvoření vlastní události
V Boldem můžete mít libovolné množství vlastních událostí. Novou vlastní událost můžete přidat několika způsoby:
- Ručně v rozhraní aplikace Boldem v části Nastavení/Vlastní události.
- Automaticky pomocí rozhraní API odesláním správně formulovaného požadavku POST na koncový bod /v1/custom-events.
- Automaticky během automatizace na základě nastavených parametrů (akce Přidat vlastní událost).
- Automaticky voláním kódu JavaScript na webu nebo v aplikaci.
Používání vlastních událostí
Data posbíraná z vašeho webu nebo vaší aplikace a uložená do vlastních událostí můžete využívat hned několika způsoby:
- V automatizacích pomocí spouštěče Vlastní událost.
- V segmentacích pomocí zdroje Nastala vlastní událost.
- V šablonách pomocí funkce loadCustomWebEvent.
- Pomocí koncových bodů /v1/custom-events v rozhraní Boldem API.
- Přímo v kódu vaší aplikace voláním funkcí v kódu JavaScript.
Příklady využití vlastních událostí v praxi
Níže najdete příklady, jak lze vlastní události Boldem využít k personalizování automatizací.
E-shop střední velikosti: Zájem o zboží s určitým parametrem
- Návštěvník si prohlédne určitý počet produktů, které mají společný parametr – např. více než 5 studiových reproduktorů různých značek s Bluetooth za poslední 3 dny.
- Připravíte si transakční šablonu s dynamicky generovanou nabídkou.
- Vytvoříte si automatizaci, kde si nastavíte podmínku, že návštěvník žádný z produktů s tímto parametrem nenakoupil.
- V kladném případě se pak návštěvníkovi automaticky odešle z Boldem e-mail se speciální nabídkou zboží s tímto konkrétním parametrem a s motivací k nákupu – v tomto případě tedy například sleva 5 % na studiové reproduktory Bluetooth, pokud návštěvník nakoupí během 24 hodin.
- Automatizace tohoto typu předpokládá vytvoření vlastní události sbírající prohlížení zboží, kde pomocí vlastností budou odlišeny produkty (studiové reproduktory) a zároveň jejich parametry (Bluetooth).
E-shop větší velikosti: Zájem o hodnotné zboží s určitým parametrem
- Návštěvník si několikrát prohlédne konkrétní zboží s určitým parametrem za určité časové období – např. se podívá více než 3× za posledních 48 hodin na horské karbonové elektrokolo se středovým motorem.
- Nastavíte si webhook k odesílání zpráv obchodníkům ve vaší společnosti.
- Vytvoříte si automatizaci, ve které:
- nastavíte podmínku s určitou minimální cenou pro prohlížené zboží, protože chcete zohlednit pouze hodnotnější produkty s vyšší marží,
- nastavíte podmínku, že návštěvník produkt nenakoupil.
- V kladném případě se v rámci automatizace spustí webhook, který odešle zprávu obchodníkovi ve vaší společnosti, který má dané zboží na starosti.
- Obchodník kontaktuje návštěvníka osobnějším způsobem, telefonicky, nebo pro něj vytvoří speciální nabídku přímo na míru jeho odhadovaným potřebám.
Cestovní kancelář: Zájem o destinaci
- Návštěvník si za určitou dobu prohlédne určitý počet nabídek na dovolenou v jedné konkrétní destinaci – například např. 5krát si během posledních 48 hodin otevře různé nabídky ubytování ve městě Tenerife ve Španělsku.
- Vytvoříte si transakční šablonu s dynamicky proměnlivou nabídkou s motivačním textem a pobídkou.
- Nastavíte si webhook k odesílání zpráv obchodníkům ve vaší společnosti.
- Vytvoříte si automatizaci, ve které:
- nastavíte čekací dobu 3 dny,
- nastavíte podmínku, že návštěvník neuskutečnil objednávku dovolené.
- V kladném případě se návštěvníkovi automaticky odešle e-mail se speciální nabídkou zájezdů vygenerovaný pro tuto destinaci a s motivací k nákupu (např. tipy na výlety, důvody, proč konkrétní destinaci navštívit, sleva na služby v destinaci, cashback, apod.).
- Automatizaci dále rozvinete a nastavíte:
- čekací dobu 3 dny,
- podmínku, že návštěvník neuskutečnil žádnou objednávku dovolené.
- V kladném případě se spustí webhook, který pošle obchodníkovi avízo o potenciálním zákazníkovi.
- Obchodník kontaktuje návštěvníka osobně, telefonicky, nebo jinou nabídkou na míru.
Ubytovací zařízení: Pravidelný zákazník
- Stávající zákazník splní podmínku minimálního počtu návštěv zařízení – např. byl již ubytovaný více než 3×.
- Vytvoříte si transakční šablonu a automatizaci.
- Zákazníkovi v rámci automatizace přiřadíte automaticky příznak/značka (tag) „Pravidelný návštěvník“.
- 14 dní po skončení 3. pobytu se zákazníkovi v rámci automatizace odešle e-mail s poděkováním a s přidanou hodnotou, která ho bude motivovat k další návštěvě.
Taxi a přeprava osob: Věrnostní program v aplikaci
- Zákazník má ve svém účtu záznam alespoň o 1 jízdě.
- Vytvoříte si automatizaci, kde:
- Nastavíte podmínku minimální útraty za všechny jízdy za určité období.
- Na základě výše utracené částky pomocí automatizace přiřadíte zákazníkovi příznak (tag) VIP10/VIP15/VIP20.
- Zákazníkovi v rámci automatizace odešlete zprávu SMS s informací, v jaké VIP skupině se nachází a jakou má slevu.
- Na základě stanovené slevy se zákazníkovi zároveň přepočítají ceny přímo v aplikaci, pokud je přihlášený.
- Tento proces předpokládá úpravu kódu na straně provozovatele aplikace.
Rozvozy a objednávky jídla: Oblíbená kuchyně
- Zákazníkovi se nabídne formulář s možností vyplnit preferovanou kuchyni.
- Na základě vybraných odpovědí se zákazníkovi přiřadí štítek.
- Vytvoříte si automatizaci, pomocí které budete zákazníkovi zasílat informační sdělení a akční nabídky s důrazem na jejich preference.
Jazykové kurzy: Zájem o výuku jazyka
- Návštěvník si za určité období prohlédl různé typy kurzů, které se týkaly jednoho konkrétního jazyka – např. 3× za posledních 48 hodin se díval na kurzy Estonštiny.
- Vytvoříte si transakční šablonu s dynamicky generovaným obsahem pro nabídku kurzů.
- Nastavíte si webhook k odesílání zpráv obchodníkům ve vaší společnosti.
- Vytvoříte si automatizaci, kde:
- Nastavíte podmínku, že si návštěvník žádný z kurzů Estonštiny neobjednal.
- V kladném případě se návštěvníkovi odešle e-mail se speciální nabídkou týkající se kurzů Estonštiny.
- Nastavíte čekací dobu 3 dny.
- Nastavíte podmínku, která opět zkontroluje, že si návštěvník žádný z kurzů Estonštiny neobjednal.
- V kladném případě dojde ke spuštění webhooku, který odešle zprávu obchodníkovi, který má na starost kurzy Estonštiny.
- Obchodník osobně kontaktuje návštěvníka s nabídkou na míru.
Mobilní aplikace: Zájem o prémiové (placené) funkce
- Návštěvník navštíví určitý počet sekcí placených funkcí za určité období – například 5krát za posledních 48 hodin si otevře stránky s porovnáním prémiových funkcí produktu.
- Vytvoříte si automatizaci, kde:
- nastavíte podmínku, že návštěvník nemá předplacené prémiové funkce.
- V kladném případě návštěvníkovi odešlete buď e-mailovou zprávu nebo v aplikaci zobrazíte PUSH oznámení s časově omezenou nabídkou prémiových služeb za nižší cenu, či s jiným druhem motivace k nákupu.