Vlastní události

Michal Krejčí Michal Krejčí
4. března 2024

Chcete-li na svém webu nebo ve své aplikaci sledovat a vyhodnocovat chování návštěvníků či uživatelů pokročilým způsobem a automatizovat rozesílky s ještě přesnějším cílením, můžete v Boldem využít vlastní události.

Vlastní události umožňují ukládat informace o libovolných objektech a akcích, které se nacházejí nebo odehrávají na vašem webu, popřípadě ve vaší aplikaci.

Data uložená ve vlastních událostech můžete následně využívat v automatizacích, v transakčních šablonách, při segmentování a pomocí rozhraní Boldem API.

Předpoklady

Vlastní události jsou řešení na míru, které schvalujeme individuálně. Než začnete vlastní události pro své marketingové automatizace využívat, kontaktujte obchodního zástupce, který s vámi projde možnosti na základě vašich požadavků.

Abyste mohli ve svém účtu vlastní události používat, je zapotřebí splnit minimálně níže uvedené podmínky:

  • Aktivovat si tarif CDP Boldem v účtu Boldem.
  • Domluvit si schůzku s obchodním zástupcem Boldem, který s vámi probere individuální možnosti nastavení a použití vlastních událostí.
  • Provozovat web, e-shop, nebo aplikaci s vyšší návštěvností.
  • Mít k dispozici vývojáře, který zvládne implementovat vlastní události v kódu vašeho webu nebo aplikace ve spolupráci s vývojovým oddělením Boldem.
  • Propojit si web s účtem Boldem.
  • Plně ověřit odesílací doménu.

Anatomie vlastní události

Každou vlastní událost si vytváříte jako tzv. schéma, které obsahuje vlastnosti o různých datových typech (text, číslo, hodnota ano/ne). Vlastních událostí, stejně jako jejich vlastností, si můžete vytvořit neomezený počet podle potřeb sledovaných jevů.

Příklad vlastní události, jak se zobrazí v rozhraní Boldem:

příklad vlastní události v Boldem

Příklad vlastní události ve formátu JSON:

{
	"email": "info@example.com",
	"name": "zobrazeni_polozky",
	"properties": {
		"id_produktu": "string",
		"nazev_produktu": "string",
		"vyrobce": "string",
		"kategorie_1": "string",
		"kategorie_2": "string",
		"kategorie_3": "string",
		"cena_dph": "number",
		"adresa_url": "string",
	}
}

Agregování vlastních událostí

V závislosti na tom, jaké jevy chcete na svém webu či ve své aplikaci sledovat, můžete jednotlivé vlastnosti vlastních událostí seskupovat vytvořením agregátu v části Nastavení/Agregace aplikace Boldem.

Agregovat můžete na základě těchto funkcí:

  • minimální hodnota,
  • maximální hodnota,
  • součet hodnot,
  • počet hodnot,
  • první hodnota,
  • poslední hodnota,
  • nejčastější hodnota,
  • existence hodnoty,
  • počet unikátních hodnot.

Vytvoření vlastní události

V Boldem můžete mít libovolné množství vlastních událostí. Novou vlastní událost můžete přidat několika způsoby:

  • Ručně v rozhraní aplikace Boldem v části Nastavení/Vlastní události.
  • Automaticky pomocí rozhraní API odesláním správně formulovaného požadavku POST na koncový bod /v1/custom-events.
  • Automaticky během automatizace na základě nastavených parametrů (akce Přidat vlastní událost).
  • Automaticky voláním kódu JavaScript na webu nebo v aplikaci.

Používání vlastních událostí

Data posbíraná z vašeho webu nebo vaší aplikace a uložená do vlastních událostí můžete využívat hned několika způsoby:

  • V automatizacích pomocí spouštěče Vlastní událost.
  • V segmentacích pomocí zdroje Nastala vlastní událost.
  • V šablonách pomocí funkce loadCustomWebEvent.
  • Pomocí koncových bodů /v1/custom-events v rozhraní Boldem API.
  • Přímo v kódu vaší aplikace voláním funkcí v kódu JavaScript.

Příklady využití vlastních událostí v praxi

Níže najdete příklady, jak lze vlastní události Boldem využít k personalizování automatizací.

E-shop střední velikosti: Zájem o zboží s určitým parametrem

  • Návštěvník si prohlédne určitý počet produktů, které mají společný parametr – např. více než 5 studiových reproduktorů různých značek s Bluetooth za poslední 3 dny.
  • Připravíte si transakční šablonu s dynamicky generovanou nabídkou.
  • Vytvoříte si automatizaci, kde si nastavíte podmínku, že návštěvník žádný z produktů s tímto parametrem nenakoupil.
  • V kladném případě se pak návštěvníkovi automaticky odešle z Boldem e-mail se speciální nabídkou zboží s tímto konkrétním parametrem a s motivací k nákupu – v tomto případě tedy například sleva 5 % na studiové reproduktory Bluetooth, pokud návštěvník nakoupí během 24 hodin.
  • Automatizace tohoto typu předpokládá vytvoření vlastní události sbírající prohlížení zboží, kde pomocí vlastností budou odlišeny produkty (studiové reproduktory) a zároveň jejich parametry (Bluetooth).

E-shop větší velikosti: Zájem o hodnotné zboží s určitým parametrem 

  • Návštěvník si několikrát prohlédne konkrétní zboží s určitým parametrem za určité časové období – např. se podívá více než 3× za posledních 48 hodin na horské karbonové elektrokolo se středovým motorem.
  • Nastavíte si webhook k odesílání zpráv obchodníkům ve vaší společnosti.
  • Vytvoříte si automatizaci, ve které:
    • nastavíte podmínku s určitou minimální cenou pro prohlížené zboží, protože chcete zohlednit pouze hodnotnější produkty s vyšší marží,
    • nastavíte podmínku, že návštěvník produkt nenakoupil.
  • V kladném případě se v rámci automatizace spustí webhook, který odešle zprávu obchodníkovi ve vaší společnosti, který má dané zboží na starosti.
  • Obchodník kontaktuje návštěvníka osobnějším způsobem, telefonicky, nebo pro něj vytvoří speciální nabídku přímo na míru jeho odhadovaným potřebám.

Cestovní kancelář: Zájem o destinaci 

  • Návštěvník si za určitou dobu prohlédne určitý počet nabídek na dovolenou v jedné konkrétní destinaci – například např. 5krát si během posledních 48 hodin otevře různé nabídky ubytování ve městě Tenerife ve Španělsku.
  • Vytvoříte si transakční šablonu s dynamicky proměnlivou nabídkou s motivačním textem a pobídkou.
  • Nastavíte si webhook k odesílání zpráv obchodníkům ve vaší společnosti.
  • Vytvoříte si automatizaci, ve které:
    • nastavíte čekací dobu 3 dny,
    • nastavíte podmínku, že návštěvník neuskutečnil objednávku dovolené. 
  • V kladném případě se návštěvníkovi automaticky odešle e-mail se speciální nabídkou zájezdů vygenerovaný pro tuto destinaci a s motivací k nákupu (např. tipy na výlety, důvody, proč konkrétní destinaci navštívit, sleva na služby v destinaci, cashback, apod.). 
  • Automatizaci dále rozvinete a nastavíte:
    • čekací dobu 3 dny,
    • podmínku, že návštěvník neuskutečnil žádnou objednávku dovolené.
  • V kladném případě se spustí webhook, který pošle obchodníkovi avízo o potenciálním zákazníkovi. 
  • Obchodník kontaktuje návštěvníka osobně, telefonicky, nebo jinou nabídkou na míru.

Ubytovací zařízení: Pravidelný zákazník

  • Stávající zákazník splní podmínku minimálního počtu návštěv zařízení – např. byl již ubytovaný více než 3×.
  • Vytvoříte si transakční šablonu a automatizaci.
  • Zákazníkovi v rámci automatizace přiřadíte automaticky příznak/značka (tag) „Pravidelný návštěvník“.
  • 14 dní po skončení 3. pobytu se zákazníkovi v rámci automatizace odešle e-mail s poděkováním a s přidanou hodnotou, která ho bude motivovat k další návštěvě. 

Taxi a přeprava osob: Věrnostní program v aplikaci

  • Zákazník má ve svém účtu záznam alespoň o 1 jízdě. 
  • Vytvoříte si automatizaci, kde:
    • Nastavíte podmínku minimální útraty za všechny jízdy za určité období.
    • Na základě výše utracené částky pomocí automatizace přiřadíte zákazníkovi příznak (tag) VIP10/VIP15/VIP20.
    • Zákazníkovi v rámci automatizace odešlete zprávu SMS s informací, v jaké VIP skupině se nachází a jakou má slevu. 
  • Na základě stanovené slevy se zákazníkovi zároveň přepočítají ceny přímo v aplikaci, pokud je přihlášený.
  • Tento proces předpokládá úpravu kódu na straně provozovatele aplikace.

Rozvozy a objednávky jídla: Oblíbená kuchyně 

  • Zákazníkovi se nabídne formulář s možností vyplnit preferovanou kuchyni.
  • Na základě vybraných odpovědí se zákazníkovi přiřadí štítek.
  • Vytvoříte si automatizaci, pomocí které budete zákazníkovi zasílat informační sdělení a akční nabídky s důrazem na jejich preference.

Jazykové kurzy: Zájem o výuku jazyka

  • Návštěvník si za určité období prohlédl různé typy kurzů, které se týkaly jednoho konkrétního jazyka – např. 3× za posledních 48 hodin se díval na kurzy Estonštiny. 
  • Vytvoříte si transakční šablonu s dynamicky generovaným obsahem pro nabídku kurzů.
  • Nastavíte si webhook k odesílání zpráv obchodníkům ve vaší společnosti.
  • Vytvoříte si automatizaci, kde:
    • Nastavíte podmínku, že si návštěvník žádný z kurzů Estonštiny neobjednal.
    • V kladném případě se návštěvníkovi odešle e-mail se speciální nabídkou týkající se kurzů Estonštiny.
    • Nastavíte čekací dobu 3 dny.
    • Nastavíte podmínku, která opět zkontroluje, že si návštěvník žádný z kurzů Estonštiny neobjednal.
    • V kladném případě dojde ke spuštění webhooku, který odešle zprávu obchodníkovi, který má na starost kurzy Estonštiny.
  • Obchodník osobně kontaktuje návštěvníka s nabídkou na míru. 

Mobilní aplikace: Zájem o prémiové (placené) funkce 

  • Návštěvník navštíví určitý počet sekcí placených funkcí za určité období – například 5krát za posledních 48 hodin si otevře stránky s porovnáním prémiových funkcí produktu.
  • Vytvoříte si automatizaci, kde:
    • nastavíte podmínku, že návštěvník nemá předplacené prémiové funkce.
  • V kladném případě návštěvníkovi odešlete buď e-mailovou zprávu nebo v aplikaci zobrazíte PUSH oznámení s časově omezenou nabídkou prémiových služeb za nižší cenu, či s jiným druhem motivace k nákupu.